Niets werkt beter dan ‘word of mouth’

‘We zijn steeds meer een autoriteit in ons vakgebied’

Hoe ga je met je tijd mee en zorg je er toch voor dat je als bedrijf hetzelfde blijft? In IT een essentiële vraagstelling, die beter achteraf dan vooraf beantwoord kan worden. Directeur Wil Daniels (ontbreekt op foto) en communicatiemanager Wilco Jacobs laten zien waarom CIBER vooroploopt.

In geen andere tak van sport is meegaan met de tijd zo essentieel als in IT. En up-to-date blijven is voor professionals al moeilijk genoeg, laat staan voor bedrijven die met een IT-probleem zitten en daar een passende oplossing voor zoeken. “De kern van CIBER is dan ook altijd geweest dat de opdrachtgever zich niet druk moet maken om de technische aspecten van een IT-oplossing”, zegt Daniels. “In feite hoeft hij niet méér te weten dan dat de oplossing op tijd en binnen budget gerealiseerd wordt, zodat hij zich kan concentreren op zijn corebusiness. Vanaf de eerste dag is dat het uitgangspunt van CIBER geweest.”

CIBER nam in 1999 het bedrijf Solution Partners over van Tom van den Berg, de huidige algemeen directeur van CIBER. “Tom zag al dat veel bedrijven kampten met IT-projecten die uitliepen en boven budget eindigden, en constateerde zelfs dat geen enkel SAP-project volgens plan werd opgeleverd, als het al niet mislukte”, memoreert Jacobs. “Hij pakte het anders aan, door vooral pragmatisch naar de problematiek te kijken. Wij beginnen altijd met een grondige analyse van het probleem en de vereisten waaraan de oplossing moet voldoen. Daardoor voorkom je dat er een discrepantie ontstaat tussen de verwachting en de werkelijkheid – wat vaak de oorzaak is dat plannen niet binnen tijd en budget gerealiseerd worden.”

Deze aanpak heeft ertoe geleid dat de meeste projecten van CIBER wél volgens plan verlopen, zegt Daniels. “Ten bewijze: het is vaak dankzij de testimonials van onze klanten dat we nieuwe opdrachten binnenhalen: als je klanten tevreden zijn, dan werkt niets beter dan ‘word of mouth’.”

 

Innovaties

De groei van het aantal opdrachten betekent ook dat CIBER gestaag groeit, zegt Jacobs. “We zijn al vanaf het begin van ons bestaan op zoek naar nieuwe mensen. Zelfs in de afgelopen crisistijd zijn wij blijven groeien, in tegenstelling tot veel andere bedrijven in deze branche. Maar groei betekent niet dat we zomaar iedereen aannemen. Want we zoeken mensen met kennis en ervaring. In de praktijk nemen we maar een klein deel aan van de mensen die zich bij ons melden.”

“Inmiddels moeten we constateren dat we met onze aanpak nog steeds vrij uniek zijn, maar ook dat het voor onszelf niet meer zo bijzonder is”, aldus Daniels. “Want CIBER is niet alleen qua formaat gegroeid, maar ook qua diensten en innovativiteit. Zo werken wij als enige IT-bedrijf in Nederland met een drietrapssysteem bij de klantenondersteuning. De eerste trap is de aanwezigheid van onze mensen on site en de derde trap is ondersteuning via een offshorelocatie. Daartussenin zit een eigen offsitelocatie voor extra ondersteuning, ín Nederland en bemand dóór Nederlanders. Daar ligt ook het accent op, want ook in onze ondersteunende taken willen we vooral fysiek dicht bij de klant blijven.”

Een andere, meer interne innovativiteit is de manier waarop CIBER zijn organisatie aanpast op de groei, zegt Jacobs. “Bij veel bedrijven gaat de groei ten koste van flexibiliteit. Bij CIBER zorgen we ervoor dat er dedicated groepjes zijn voor applicaties en problemen. Als die groepjes te groot worden, splitsen we ze op. Daardoor blijft het overzichtelijk en flexibel. En omdat alle afdelingen nauw in contact staan met elkaar, blijft ook de flow van kennis en ervaring in het bedrijf aanwezig.”

 

Verder kijken

Inmiddels kijkt CIBER alweer veel verder. “Wat maar weinig mensen echt goed beseffen, is hoe innovatief CIBER eigenlijk is. Ons innovatieve potentieel is vergelijkbaar met dat van Google en Apple, en dat potentieel wordt ten volle benut”, zegt Daniels. “Onze innovatie zit ’m onder meer in het vervangen van traditionele systemen en applicaties door diensten. Want het inkopen van functionaliteiten wordt standaard. Denk aan offshoring, cloudcomputing. Al denkt ieder bedrijf een unieke applicatie te hebben, in de praktijk blijken ze juist gebruik te maken van standaardoplossingen. Het is veel goedkoper om die functionaliteit dan ook uit te besteden.”

“We ontwikkelen verder specifieke oplossingen voor onze klanten”, vult Jacobs aan. “Zo hebben we voor educatieve uitgever Malmberg een iPhone-app ontwikkeld om het Engelse examencurriculum te oefenen. Dat werd meteen de nummer een van de apps uit de educatieve sector. Verder hebben we een SAP-inkoopmodule ontwikkeld die is gekoppeld aan best practices, waardoor deze sneller en goedkoper kan worden geïmplementeerd, en tegen lagere beheerskosten. Het vormt de opmaat tot ons eigen SaaS-systeem.”

Mobiliteit is een kernthema in de innovatieslag, vertelt Daniels. “Met mobiele toepassingen helpen we bedrijven voor zichzelf of hun klanten meer business agility te realiseren.”

Daniels besluit: “Inmiddels zijn we in een onafhankelijk onderzoek van Computable drie jaar op rij uitgeroepen tot beste ERP-dienstverlener. We scoren ook hoog in de ranking van vakbladen als het gaat om prijs, service en kwaliteit. Ook dat geeft aan dat we steeds meer een autoriteit zijn in ons vakgebied. En CIBER blijft groeien, mee met de ontwikkelingen in de markt.”

Bekijk 2011
Magazine
Computable 100
Uitgave
2011
Auteur
Antal Giesbers
Fotograaf
Rick Strooper

C-quotes

  • Niets werkt beter dan ‘word of mouth’ CIBER is een authoriteit in het vakgebied
  • Niets werkt beter dan ‘word of mouth’ De opdrachtgever hoeft zicht niet druk te maken over de techniek
  • Niets werkt beter dan ‘word of mouth’ CIBER is net zo innovatief als Google
 

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2018 www.cstories.nl - alle rechten voorbehouden.