Van gras tot glas

‘Melk is de levenskracht van onze organisatie’

Jan Bles (ontbreekt op de foto), Corporate Director Centre for Dairy Nutrition bij FrieslandCampina, stelt dat ICT marktvergrotend werkt als integraal onderdeel van de global business. Nuria Simo, Chief Information Officer bij de zuivelonderneming, beaamt dit. “Alleen zo kunnen we de hele keten van gras tot glas monitoren.”

FrieslandCampina heeft gekozen voor een nieuwe richting: route2020. Jan Bles licht dit toe: “Het is de strategie van FrieslandCampina om de toegevoegde waarde te verhogen en tegelijkertijd alle door de leden-melkveehouders van de coöperatie geproduceerde melk tot waarde te brengen. Om dit te realiseren wil FrieslandCampina versneld groeien in geselecteerde markten en productcategorieën. Alles draait daarbij om melk. Want wie weet er meer over melk dan FrieslandCampina?”

Royal FrieslandCampina is een multinationale zuivelonderneming waarvan alle aandelen in handen zijn van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina, waarbij 14.800 leden-melkveebedrijven in Nederland, Duitsland en België zijn aangesloten. De producten van FrieslandCampina zijn in meer dan honderd landen te koop. De belangrijkste regio’s zijn Europa, Azië en Afrika. Ingrediënten worden wereldwijd verkocht. In 2010 bedroeg de omzet van de organisatie bijna 9 miljard euro. FrieslandCampina heeft ruim 19.000 medewerkers in 25 landen.

Bles vervolgt: “Melk is de levenskracht van onze organisatie. In route2020 laten we dat zien. Onze pijlers zijn hierbij gericht op ‘the goodness of milk’ en de ketenvoordelen. We hebben een aantal uitgangspunten waarop we verder kunnen bouwen. FrieslandCampina beschikt over sterke merken en goede marktposities in diverse geografische regio’s en in verschillende productgroepen. Bovendien is melk een van de rijkste natuurlijke bronnen van essentiële voedingsstoffen.”

Vanuit de nutritionele kracht van melk gaat FrieslandCampina de uitdaging aan om consumenten overal ter wereld te voorzien van gezonde voeding die op duurzame wijze is geproduceerd. “Consumenten willen weten uit welke voedingsstoffen een product bestaat”, aldus Bles. “Het is onze verantwoordelijkheid dat we de consumenten precies vertellen welke voedingscomponenten onze producten bevatten. Onze zuivelproducten leveren niet alleen een unieke smaakbeleving, maar ook eiwitten, vetten, vitaminen, mineralen en melksuikers: bouwstoffen en brandstoffen die belangrijk zijn voor de gezondheid van mensen.”

 

Infrastructuur aanpassen

“Na de fusie tussen Friesland Foods en Campina eind 2008 is er hard gewerkt aan de integratie van de verschillende IT-systemen”, vertelt Nuria Simo. “Daarnaast hebben we een IT-strategie en roadmap ontwikkeld voor uniformering en vernieuwing van de verschillende operationele IT-systemen en de IT-infrastructuur. Dat moet het de business mogelijk maken om effectief en efficiënt de ambitieuze doelstellingen van onze strategie route2020 te realiseren. De verschillende netwerken die we hadden zijn vervangen door één global network, dat wordt gemanaged door Verizon. We vervangen de verschillende officewerkplekken die we nu nog hebben door één Fujitsu-werkplek met ondersteuning van een centrale Service Desk. Daarnaast starten we binnenkort met de outsourcing aan T-Systems van onze verschillende datacenters, die we nu nog in eigen beheer hebben.”

Simo vervolgt: “Naast de verbetering in de infrastructuur werken we aan de operationele verbetering van verschillende IT-systemen. Met IBM werken we aan de standaardisering en internationale uitrol van onze productie- en planningssystemen (ERP). Hiervoor implementeren we één SAP-template dat in de eerste helft van 2012 live moet gaan. Met IBM zijn we een samenwerking gestart om ons wereldwijde inkoopproces te ondersteunen en SAP SRM en Ariba te implementeren.”

 

Volledige transformatie

Bles: “Onze eigen medewerkers in de verschillende landen zijn onze melkambassadeurs. De kennis en ervaring worden vervolgens via onder andere social media verder gedeeld. Steeds meer merken, zoals Chocomel en Vifit in Nederland en Dutch Lady, Friso en Rainbow in het buitenland, hebben hun eigen Facebook-pagina’s. Bij Campina Boerenland kun je via een code op de verpakking terugvinden van welke boerderij de melk uit dat pak afkomstig is. In Azië gaan die ontwikkelingen nog sneller. Daar ontstaan community’s van verschillende groepen consumenten.”

Simo is er helder over: binnen FrieslandCampina draait het om een volledige transformatie van de complete infrastructuur en de processen, de basis voor de business. “Onze ICT-strategie is erop gericht om een competitief voordeel te realiseren in onze business.”

Bekijk 2011
Magazine
Computable 100
Uitgave
2011
Auteur
Fidessa Docters van Leeuwen
Fotograaf
Rick Strooper
 

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2018 www.cstories.nl - alle rechten voorbehouden.