KPN: betrouwbaar en verrassend innovatief

‘Dat zijn heel innovatieve dingen die we breder moeten uitmeten’

KPN is een bekende waarde in Nederland; betrouwbaar, veilig en solide, maar zijn innovaties zijn onderbelicht. Dit terwijl er de laatste jaren vele technische en organisatorische vernieuwingen zijn doorgevoerd, zoals de integratie van KPN Zakelijke Markt met KPN IT Solutions (voorheen Getronics). John van Vianen, CEO Business Market, licht toe.

John van Vianen: “Er is een enorme innovatie in ons productenportfolio, maar dat zit onder de motorkap en wordt ervaren als een automatisme. De snelheid van de 4G-introductie en de manier van uitrollen, bijvoorbeeld, zijn van wereldklasse; een prachtig voorbeeld van nieuwe dienstverlening waar we een heleboel nieuwe services op gaan uitbrengen.”

Een aansprekend innovatief project van een andere orde ligt in de Machine to Machine (MtM)-sector: “Voor het GAVI-project van de World Health Organisation, gesponsord door de Bill and Melinda Foundation, gaan we met een applicatiepartner 20.000 draagbare koelkasten in Afrika met een SIM uitrusten, zodat temperatuur en luchtvochtigheid bemeten kunnen worden en de vaccinaties koel blijven.” Een volgend voorbeeld is de Near Field Communication (NFC)-pilot in Leiden, waar mensen met hun mobiele telefoon kunnen betalen. En ten slotte is KPN met betrekking tot 4G in gesprek met de politie: “Met een cameraatje op z’n helm kan een agent via 4G snel crisismanagement uitvoeren. Dat zijn heel innovatieve dingen die we breder moeten uitmeten.” 

KPN zou zich dus wat meer op de borst mogen slaan?

Van Vianen: “Dat denk ik ook, we hebben soms last van valse bescheidenheid, terwijl we onderscheiden zijn als beste ICT-bedrijf in 2013, inclusief onze consultingdiensten. We zijn erg bezig met het vernieuwen van ons portfolio, de transitie van traditionele telecommunicatie naar nieuwe (IP-)communicatie waarbij we bewust kiezen voor integratie van vaste en mobiele communicatie. Daarin zijn we veruit marktleider. De uitdaging wordt nu de integratie met IT. Dat lukt heel aardig, gezien het succes van KPN ÉÉN, onze totaaloplossing op het gebied van bereikbaarheid en samenwerken. We hebben tijd genomen om KPN ÉÉN helemaal goed te krijgen. In Q4 gaan we een aantal IT-componenten toevoegen, zoals Office 365 en Microsoft Lync. Door de opname van KPN IT Solutions in onze divisie Zakelijke Markt hebben we ook de kennis en competenties om een geïntegreerd portfolio neer te zetten waarbij we nog beter in staat zullen zijn om te innoveren in Telco en IT.”

Convergentie en transparantie vast-mobiel

Een opvallend aspect binnen KPN ÉÉN is transparantie. Van Vianen: “Een organisatie wil gewoon duidelijkheid en overzichtelijkheid, één of een paar facturen voor alle diensten die ze voor diverse apparaten en verschillende werknemers afneemt en afrekent per medewerker. Binnen KPN ÉÉN hebben we een aantal profielen opgesteld, van een vergaderspin tot een volledige flexmedewerker. Op basis van een profiel neemt een organisatie een vast-mobiel geconvergeerd integratieproduct af tegen een vaste prijs per medewerker. Hierdoor kan een organisatie haar kosten projecteren, zonder nare verrassingen achteraf.”

Veel IT-gerelateerde innovatie heeft KPN gerealiseerd in het mkb: “Met onze SaaS-dienstverlening worden we wereldwijd gezien als een leidende partij. Via het provisioningplatform van Parallels leveren we al geruime tijd een hele suite aan diensten, met name de Microsoft-kantooromgeving (Office 365, Sharepoint, Lync), en binnenkort een complete cloudstore. We zijn snel gegroeid in dit segment, sinds 2009 naar bijna 250.000 klanten.” 

‘Dat zijn heel innovatieve dingen die we breder moeten uitmeten’

 

CloudNL

In het verlengde van KPN ÉÉN moet natuurlijk CloudNL worden genoemd, KPN’s allesomvattende, geheel Nederlandse label voor cloudservices.

“CloudNL is specifiek neergezet voor de Nederlandse markt, oorspronkelijk vooral voor grote organisaties. Dit rollen we nu naar beneden uit en we merken dat het geheel Nederlandse karakter van CloudNL erg gewaardeerd wordt. Dit doen we in nauwe samenwerking met Deloitte, die het compliancy framework voor ons ontworpen heeft en ons vier keer per jaar audit. Dit ontzorgt tevens onze klanten, want die hoeven nu geen uitgebreide riskmanagementplannen te maken, maar kunnen vertrouwen op onze compliant infrastructuur.”

KPN heeft een belangrijk voordeel, doordat het alle schakels van de cloudketen in eigen hand heeft: “We zijn eigenlijk een connected cloudprovider. We zorgen ervoor dat de klant met elk device op een heel betrouwbare en veilige manier via een betrouwbaar netwerk bij zijn applicatie kan komen, die in een eigen KPN-datacenter gehost wordt. We kunnen dus end-to-endcontrole en betrouwbaarheid garanderen. Daarnaast bieden we ook specifieke ‘cloudpakketten’ aan voor verticale markten, zoals de onderwijssector, lokale en centrale overheid, zorgsector en critical communications, de zwaailichtensector.”

Security

Beveiliging ten slotte blijft een hoofdthema voor KPN: “We moeten zorgen dat onze verbindingen veilig zijn. Niet omdat de klant dat vraagt, maar omdat we zo’n cruciaal onderdeel zijn van hun vitale infrastructuur. We willen geen afbreuk doen aan ons betrouwbare imago.”

Het valt Van Vianen op dat het securitybewustzijn nu ook bij kleinere organisaties sterk groeit én dat men voor de KPN-(cloud)kwaliteit wil betalen: “Als je besluit het uit handen te geven aan een derde partij, moet je je afvragen of deze partij voldoet aan de Nederlandse regelgeving, ISO 27001, hoe ze je beschermen tegen een DDOS-aanval etc. Op dit terrein moet je bij uitbesteding niet bezuinigen. Communicatie is zo belangrijk geworden voor onze bedrijfsprocessen, daar moet je geen risico lopen.”

Magazine
Computable 100
Uitgave
2013
Auteur
Tjeerd Dorlandt
Fotograaf
Rick Strooper
 

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 www.cstories.nl - alle rechten voorbehouden.