Continu aanwezig zijn door owned media

“owned media moeten perfect op orde zijn”

Extreem consumer centric in alles wat ze doen, Touchpoints als basis onder een geïntegreerde, multidisciplinaire communicatie-aanpak voor opdrachtgevers. Owned media als belangrijkste pijler voor continue aanwezigheid dus 365 dagen per jaar. Dat waardeert de clientèle van ZenithOptimedia met een eerste plaats in de Emerce 100. Linda Boks, CEO Nederland, geeft een kijkje in de keuken.

Een full service mediabureau gefocussed op de doelgroep van haar opdrachtgevers met de optimale balans tussen effectiviteit en efficiency, zodat de marketing euro van de klant zo goed mogelijk besteed wordt, is hét kenmerk van Zenith Optimedia. Linda Boks: “Het begint met effectiviteit. Ons bedrijf opereert wereldwijd (250 kantoren in 74 landen, in Nederland 90 werknemers –red.) met allemaal slimme, collaborative thinking mensen Alle kennis wordt al sinds 2002 verzameld en gedeeld via onze Touchpoints-database. Door een unieke set technieken en data weten wij van ieder middel en van de combinatie van specifieke middelen in hoeverre die de consument beïnvloeden om tot de daadwerkelijke aanschaf van dat product of dienst over te gaan. Daar is het uiteindelijke doel van onze klanten. Het gaat daarbij om invloed, de manier van reputatie bouwen en de overdracht van de boodschap. Wij voegen aan de ‘standaard mediadruk’ veel kwaliteit en inhoud toe. Het mooie van Touchpoints, ik kan er uren over praten, is dat we hiermee niet alleen de traditionele massa media meten, maar ook het digitale domein en de effectiviteit van PR of acties op de winkelvloer. Veel bureaus worstelen met de bijdrage van offline omdat ze die moeilijk kunnen meten op direct effect. Met Touchpoints kunnen wij offline prima meten. Digitale contactpunten meten we daarbij met voor klanten toegankelijke live dashboards waarmee ze direct het effect van een actie zien. Kortom, wij kunnen over de volle breedte advies geven welk instrument of combinatie in onderlinge vergelijking het meest effectief. Alle studies en gegevens gaan in een grote database waarop kan elke ZenithOptimedia-adviseur intapt. Die database is het vertrekpunt van al onze adviezen.”

                                                      

De Touchpoints-aanpak (big data avant la lettre!) ziet Boks als een duidelijk USP van ZenithOptimedia: “Doordat we er al zo lang mee werken en het steeds verder verbeteren, kunnen we ook door de tijd zien welke contactpunten voor een bepaalde categorie of doelgroep effectiever en welke minder effectief worden. In 2002 was er bijvoorbeeld nog nauwelijks sprake van social media. Nu verdringen die de dagbladen en tijdschriften. Die constatering is niet gebaseerd op de hoeveel tijd de consument aan die media besteedt, maar juist op hoe invloedrijk ze zijn voor doelgroeppersonen en hoe je ze daarmee in contact brengt.” 

“owned media moeten perfect op orde zijn”

TK: drie-eenheid en owned media

Belangrijke reden voor de Emerce 100 winst is de geïntegreerde focus van het bedrijf op de business-doelstellingen van hun klant. Boks: “Het is teamwork. Onze belangrijkste disciplines zetten we in een blok bij elkaar waarmee we 4 tot 7 klanten kunnen bedienen en alle domeinen, zowel traditioneel als digitaal, afdekken. Weten wat de klant nodig heeft, is het terrein van de client director. Over de volle breedte alle middelen kunnen adviseren, is de expertise van strateeg en wat alle digitale marketingprogramma’s daaraan kunnen toevoegen bepaalt de digital consultant. Deze aanpak hebben we het afgelopen jaar ingevoerd en klanten waarderen dat enorm.”

 

Touchpoints wordt niet alleen gebruikt bij advisering aan klanten, het bevat ook een strategisch element. Boks: “Doordat je al zolang data opbouwt, kan je die op allerlei manieren analyseren en trends ontdekken. Zo bewijst de data de splitsing in paid media, owned media en earned media en dus ook in de verschillende bijdrage die iedere groep levert. Owned media groeien drie keer zo snel als het gaat om beïnvloeding en die omarmen wij dan ook van harte; owned first! Klanten begrijpen dat ze juist hier moeten investeren; dat er meer nodig is dan een goede site en een facebook pagina. Integratie is noodzakelijk. Wij hebben ons denken, adviseren en uitvoeren in het owned domein sterk ontwikkeld. Als resultaatgericht Live ROI bureau hou je van data en cijfers, onderbouw je alles met feiten. Zo gaat het ook met owned first en dat heeft alles met content te maken. Die moet aansluiten bij de doelgroep waarin je domeinen kan destilleren door slim met je data om te gaan. Die kan uit onze database komen, maar ook uit bijvoorbeeld Google Analytics. Al dan niet gekoppeld aan merken. Ook klantdata zijn belangrijk, welke promo slaat aan en welke niet. Op basis van zo’n analyse zie je welke contentdomeinen passen bij de doelgroep; onderdeel van de Content Audit. Welke content levert de klant en welke de concurrent. Zo zit het ene merk meer op sport terwijl de ander meer met muziek wordt geassocieerd. Op die manier scheiden we de domeinen van de concurrenten van het unieke domein van onze klant. Dát domein kan je claimen, daar is de doelgroep in geïnteresseerd. There we have the right to play en kan je voor jouw doelgroep unieke content leveren en de ideale match maken. Wij zorgen ervoor dat alle eigen middelen van de klant dat uitademen, 365 dagen per jaar. Daarmee ben je permanent zichtbaar voor jouw doelgroep. Owned media moeten dus perfect op orde zijn. Als je daarbij campagnelagen bouwt die 360 graden zijn, die dus alle middelen, online en offline omvatten, bestrijk je het hele domein. Dat proces zijn we continue aan het bouwen en bijvijlen.”

Bekijk 2015
Magazine
Emerce 100
Uitgave
2015
Auteur
Tjeerd Dorlandt
Fotograaf
Fjodor Buis
 

Vergelijkbare C-stories

Gerelateerde tags

Geen gerelateerde tags gevonden.

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 www.cstories.nl - alle rechten voorbehouden.