Complexiteit versimpelen

‘Wij vreten ons in de bedrijfsvoering van de klant’

Een webplatform starten of de bedrijfsvoering digitaliseren. Als de gebruiker eenvoud ervaart, kan het proces erachter buitengewoon complex zijn. Gaat de business ook nog eens over technische producten met een internationaal handelsnetwerk? Het verbinden van kennis van de bedrijfsvoering met digitaal vakmanschap leidt tot succes.

Niet zomaar elk internetbureau heeft de combinatie in huis van alle disciplines en specialisten die thuis zijn in technische sectoren. TRIMM, in 1993 gestart als spin-off van Universiteit Twente, heeft het versimpelen van complexiteit tot kunst verheven. Met 114 specialisten is full service aanwezig om daadwerkelijk de gewenste verdieping te kunnen maken. Met internationaal opererende klanten als Philips Lighting, Liberty Global en Nexperia hebben ze een schat aan technische kennis opgebouwd. Bovendien borgt het Enschedese bureau, via het eigen talentontwikkelingsprogramma TRIMM PIT, een continue aanwas van hoogwaardige werkstudenten, stagiaires en afstudeerders. Volledige ontzorging is hier werkelijkheid. Van strategie en ontwerp tot en met maintenance & support.

 

‘Wij vreten ons in de bedrijfsvoering van de klant’

 

Bedrijfsvoering digitaliseren

Gestart als een van de eerste internetbureaus van Nederland met het bouwen van complexe websites, is TRIMM inmiddels ook de specialist in het digitaliseren van bedrijfsvoeringen. Het bureau komt in beeld bij het ontwerpen van een digitale strategie. Maar vooral ook als een grondige analyse van de bedrijfsvoering noodzakelijk is. Marc Woesthuis: “Dat is onze kracht en daarvoor hebben wij de mensen in huis. Wij vreten ons in de totale bedrijfsvoering van de klant. Bestaande processen laten we efficiënter verlopen. We digitaliseren van orderintake tot aan facturering.” Daarnaast focust het bureau op het slimmer maken van productinnovaties. Het project Philips Hue is daar een mooi voorbeeld van. Het Hue-platform is in samenwerking met Philips Lighting uitgevoerd. Belangrijk was dat niet langer de producteigenschappen, maar de merkbeleving van de kleurrijke Hue-lampen centraal kwam te staan. Dit moet leiden tot meer onlineaankopen door consumenten. “Het nieuwe Hue-platform is direct in maar liefst vijftien landen uitgerold en in slechts vier maanden tijd gerealiseerd. De impact op de bestaande processen en procedures van Philips Lighting was enorm groot. Denk aan de productontwikkeling, supply chain, marketing & communicatie, verkoop en de customerservice. TRIMM heeft met meerdere multidisciplinaire teams gewerkt aan het design, grafisch ontwerp en de bouw van zowel de front- als de back-end. Het resultaat is dat de online omzet flink is gestegen. Bovendien brengen de bezoekers aanzienlijk meer tijd door op de site en geven ze veel positieve feedback.”

 

Complexe platforms

Behalve Hue heeft TRIMM onder meer de complexe platforms als Nexperia.com, Pentair en Iemand.nl gebouwd. Op Iemand.nl vindt een match plaats tussen lokale vraag en aanbod van een betrouwbare schoonmaakhulp. “Voor de bezoeker ziet de site er heel simpel uit, maar aan de ‘achterkant’ was dit een zeer complex project. Een dergelijk project kan eigenlijk alleen maar slagen met een fullservicebureau. In een halfjaar tijd hebben we een onlinebedrijf neergezet waar we trots op zijn”, vertelt Marc Woesthuis. Naast het concept bedenken en ontwikkelen, het design en het bouwen vormden zeker ook de betaling, de controle en het screenen en beoordelen van schoonmakers grote uitdagingen bij de ontwikkeling van dit platform. “Daarnaast is onze kracht het realiseren van gebruiksvriendelijkheid. Wij snappen bijzonder goed welke fasen de bezoeker doormaakt voordat hij online koopt.”

 

Talenteninstroom gewaarborgd

TRIMM PIT, een 100% dochter van TRIMM, is het eigen talentontwikkelingsprogramma. De intensieve samenwerking met universiteiten, hogescholen en roc’s zorgt voor continue aanwas van talent. Marc Woesthuis: “Wij leiden de werkstudenten, stagiairs en afstudeerders op en laten ze tevens meedraaien in een team. Bovendien krijgen ze begeleiding van een buddy. We sturen nadrukkelijk op persoonlijke ontwikkeling en houden regelmatig intervisies.” Op dit moment draaien 26 studenten mee in het programma. Jaarlijks stromen enkele talenten door naar een dienstverband bij TRIMM. Zo blijft het hoge expertiseniveau bij TRIMM volledig gewaarborgd. De belangstelling voor het programma blijkt groot. “Vorig jaar hadden we maar liefst tien maal zoveel aanvragen als we konden plaatsen”, motiveert Marc Woesthuis.

 

Hoogstaande beveiliging

Specialisten werken aan het schaalbaar maken en versnellen van internetplatforms. Waar ook ter wereld kan sprake zijn van piekbelasting. Als een internetplatform in Nederland snel werkt, kan dat bijvoorbeeld in Azië niet het geval zijn. Ook het goed beveiligen speelt een steeds belangrijkere rol bij platforms, sites en bedrijfsprocessen. Vooral pogingen tot hacken zijn aan de orde van de dag. Deels veroorzaakt door concurrenten, ontevreden klanten en hobbyisten. “Komt de business van een platform enkele dagen stil te liggen, dan loopt het bedrijf veel inkomsten mis. Daarom hebben we de TRIMM Performance Cloud opgezet. Experts houden zich dagelijks bezig met het voorkomen en oplossen. Zo zorgen we voor maximale beschikbaarheid en dus continuïteit voor onze klanten”, stelt Marc Woesthuis tevreden vast.

Bekijk 2017
Magazine
Emerce 100
Uitgave
2017
Auteur
Harry van Brandeburg
Fotograaf
Fjodor Buis
 

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 www.cstories.nl - alle rechten voorbehouden.