DPD geeft consument meer pakketcontrole

‘We compenseren onze uitstoot in Europa volledig met groene initiatieven’

DPD beschikt met zo’n 28.000 winkels over het grootste ‘Pickup parcelshop’-netwerk in Europa. Binnenkort wil het bedrijf ook de grootste pakketvervoerder over de weg in Europa worden. “Met onze innovatieve services gaan we consumenten en verkopers nóg beter verbinden.”

E-commerce biedt de logistiek flinke groeikansen. Zo kent DPD momenteel de hardste groei van pakketvervoerders in Europa. “Het is onze ambitie om de nummer 1 van heel Europa te worden in pakketvervoer over de weg”, vertelt marketing manager Pieter Smits. “In veel Europese landen hebben we die koppositie al. Met enkele acquisities willen we steviger voet aan de grond krijgen in onder andere Rusland en Italië. DPD, dat eigendom is van het Franse La Poste, is ontstaan door de samenwerking van verschillende pakketvervoerders met lokale expertise. Sommige voeren nog hun eigen naam, zoals het Spaanse Seur en Chronopost in Portugal. De laatste gaan we binnenkort tot DPD rebranden.”

Predict & Follow My Parcel

Uit onderzoek blijkt dat ontvangers van pakketten steeds veeleisender worden. Ook buren zijn minder bereid een pakketje aan te nemen. “Met onze nieuwe innovatieve Predict & Follow My Parcel-service geven we de consument meer controle over zijn pakket”, vertelt Smits. “Op de bezorgdag van het pakket ontvangt hij een e-mail of een sms waarin een tijdvenster van slechts één uur staat voor de bezorging: een unicum in de markt, dat we in 98% van de gevallen realiseren. Daarnaast geeft het flexibele Predict de ontvanger diverse bezorgalternatieven, zoals aanpassing van de bezorgdatum of aflevering bij een DPD-parcelshop. In Nederland hebben we ruim 750 van deze shops, zodat er altijd wel eentje in de buurt zit. Ook Follow My Parcel is uniek. Met deze service kan een ontvanger via Google Maps bijna live de bezorger op diens route volgen.”

Predict & Follow My Parcel vergroot de tevredenheid bij ontvangers en verzenders, maar ook de efficiëntie binnen DPD. “Zo reduceren we tegelijk onze kosten én uitstoot”, zegt Smits. “Als milieubewust bedrijf compenseert DPD bovendien als een van de weinige logistieke bedrijven zijn totale uitstoot in Europa volledig met groene initiatieven.”

‘We compenseren onze uitstoot in Europa volledig met groene initiatieven’

Returnportal

Met zijn e-shopper barometer peilt DPD regelmatig de ervaringen van Europese consumenten met e-commerce. Doel: het tijdig inspelen op de steeds sneller veranderende business. “We zijn nu aan het kijken naar een returnportal: een oplossing voor retourzendingen die voor consumenten én webshops heel gebruiksvriendelijk en efficiënt werkt”, zegt Smits. “Webshops kunnen de portal zelfs zodanig customizen, dat die eruitziet als een onderdeel van hun eigen site. We verwachten straks duizenden van deze portals in de lucht te hebben voor onze klanten. Niet alleen de grote bedrijven, maar ook het mkb laten we daarmee profiteren van de groei in e-commerce.”

Bekijk 2017
Magazine
Emerce 100
Uitgave
2017
Auteur
Marco Mulders
Fotograaf
Fjodor Buis

C-quotes

  • DPD geeft consument meer pakketcontrole Ontvanger meer dan ooit in controle
  • DPD geeft consument meer pakketcontrole Ook buitenlandse zendingen betrouwbaar van deur tot deur
 

Vergelijkbare C-stories

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 www.cstories.nl - alle rechten voorbehouden.