The best of both worlds

De ‘communicatiecampus’ van Lukkien gonst van de bedrijvigheid. Meer dan 225 mensen in allerlei disciplines werken samen aan effectieve marketing- en communicatieoplossingen. Tijd voor een gesprek over de twee belangrijke pijlers van Lukkien’s succesvolle model: creativiteit én technologie.

Aan het woord zijn de nieuwe Managing Director Digital Joost van der Vis en Creative Director Digital Henny Jansen. De laatste is een ‘Lukkien-veteraan’ met meer dan vijftien jaar ervaring bij het bedrijf. Van der Vis is recent gestart na een loopbaan bij onder andere Accenture en KPMG. We spreken de beide heren op de nieuwste locatie van het van oorsprong Edese bedrijf aan de Herengracht in Amsterdam. Het onderwerp: creativiteit en technologie. “Lukkien viert in 2017 zijn 45-jarig bestaan en het mooie is dat die beide begrippen vanaf het allereerste begin een grote rol hebben gespeeld”, zo stelt Henny Jansen. “Onze oprichter, Bouke Lukkien senior, was al vroeg op zoek naar manieren om door middel van technologie zijn creatieve werk als reclamefotograaf beter, slimmer, mooier en efficiënter te maken. In de jaren daaropvolgend is dat de rode lijn gebleven: experimenteren met digitale fotografie, met de allereerste versies van Photoshop, met digitale effecten voor speelfilms als Abeltje en Minoes en meer recent de eigen ontwikkeling van fotografierobots en een state-of-the-artafdeling CGI (Computer Generated Imaging).”

‘Het exponentiële effect van creativiteit én technologie’

Big data en creativiteit

Volgens Van der Vis is juist dát het meest onderscheidende aan Lukkien als digital agency: “Hier werken de beide disciplines naadloos samen. Op onze afdeling zitten de contentspecialisten, UX’ers, business intelligence, webdesigners, front-enders en projectmanagers naast en door elkaar heen. Je ziet dan ook de kruisbestuivingen ‘live’ ontstaan en floreren, met betere projecten tot gevolg.” Jansen beaamt dit: “De creatieven kunnen veel beter en doelgerichter werken als ze begrijpen waarvoor ze het doen. We doen veel aan A/B-testen en dat blijkt een van de allerbeste manieren te zijn om onze strategen, vormgevers en copywriters te laten leren.”

Lukkien bouwt apps, websites, e-commerceoplossingen en contentplatforms zoals het vooruitstrevende www.nutriciavoorjou.nl. De meeste van deze projecten leveren een stroom aan rijke big data op. Speelt creativiteit dan nog een rol of wordt het vooral een mathematisch, analytisch proces? Volgens Van der Vis is juist bij big data creativiteit van belang: “Als je alleen maar rationeel kijkt naar deze gegevens, leveren ze weinig op, behalve een overzicht van gedrag dat al heeft plaatsgevonden. Pas met een creatieve bril op kom je erachter dat deze data ook inzicht geven in de motieven, in het toekomstige gedrag, in de emoties van de doelgroep. En creativiteit zorgt ervoor dat je die inzichten ook op een onderscheidende wijze kunt gebruiken om merken groot te maken.”

Digitale transformatie

“De komst van Joost, met zijn achtergrond in businessconsulting en digitale transformatie, onderstreept ook onze focus”, merkt Henny Jansen op. “Ons werk gaat immers verder dan puur campagnes en communicatie. Onze oplossingen raken vaak de kern van de bedrijfsprocessen van onze klanten. Joost kan door zijn ervaring die koppeling goed maken.” Van der Vis vult aan: “We kijken naar UX, naar design, naar robuuste software, maar tegelijkertijd ook naar ROI, naar de inrichting van marketingprocessen en organisaties, naar de koppeling met andere bedrijfsdisciplines zoals logistiek. Ook daarbij is de combinatie van enerzijds technische, functionele kennis en anderzijds een frisse, creatieve blik van cruciaal belang.”

Marketingtechnologist

Volgens Van der Vis zie je een nieuw type marketeer ontstaan: de marketingtechnologist. “Dat is bij uitstek de persoon die beide aspecten aan elkaar verbindt. Enerzijds voldoende inzicht en technologische achtergrond om de mogelijkheden van die techniek te begrijpen en gebruiken, anderzijds behept met een gezonde dosis creativiteit en empathisch vermogen om op een vernieuwende manier om te gaan met die mogelijkheden.”

Henny Jansen ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet: “We hebben hier een omgeving die doordrenkt is met creativiteit in allerlei vormen. Onze mensen worden elke dag opnieuw geconfronteerd met het enorm brede gamma aan producties die door het totale Lukkien-team worden opgeleverd: van een webdocumentaire voor Verstegen Kruiden tot een catalogus voor beddenmerk Mio Dormio, van een salespromotionwebsite voor Continental tot een internationale tv-spot en bannering voor Thuisbezorgd.nl, van een fotoshoot voor een Duitse onlineretailer tot de promo’s voor RTL’s The Voice of Holland en veel, heel veel meer. Die omgeving stimuleert bij iedereen het creatieve denken – of je nou in een creatieve functie zit of niet. En dat maakt het eindresultaat altijd nét een beetje anders dan normaal; daarmee krijgt het die echte Lukkien-factor.”

The best of both worlds

Recente stories