Vurige ambitie

‘Wereldwijd behoren we tot de top 3 in cloud-accounting software’

Verder internationaliseren wil Exact. Tegelijkertijd continu blijven innoveren. En het merk wereldwijd doorontwikkelen. Met het partnership met Formule 1-coureur Max Verstappen ligt diezelfde wereld aan hun voeten. Jazeker, ze delen de ambitie om wereldkampioen te worden; ieder op zijn eigen terrein.

Erik van der Meijden, Chief Executive Officer Exact, recapituleert kort de ontwikkelingen die Exact sinds 2012 heeft doorgemaakt. Het moment dat Van der Meijden als CEO aan boord van de onderneming kwam en de focus sterker op innovatie en cloud heeft gelegd. Begin 2015 verliet het bedrijf met een glimlach op het gezicht de beurs. Aandeelhouders content, onderneming content. “Het is voor ons nu gemakkelijker om te investeren in langetermijngroei, zonder te veel rekening te houden met de winstgevendheid op korte termijn. Zo besteden we tegenwoordig 13% van de omzet aan research & development – en dat percentage voeren we nog verder op om cloudoplossingen te ontwikkelen met eenvoud in gebruik als belangrijkste kenmerk”, vertelt Van der Meijden. “Deze insteek sluit precies aan bij de wereld van vandaag. Iedereen wil gemakkelijk én vrijwel altijd toegang tot de cloud. Bij voorkeur met de verschillende devices die op het desbetreffende moment tot onze beschikking zijn. Wij zijn er sterk in.”

Exact biedt businesssoftware in de cloud voor het mkb én grotere bedrijven in een breed scala aan sectoren en ondersteunt een groot aantal bedrijfsprocessen. Van der Meijden: “Ook onze ambitie is groot. Sinds de invoering van de nieuwe strategie is het aantal organisaties dat we ondersteunen met onze businesssoftware uitgegroeid van 100.000 tot 250.000 wereldwijd. Met ons cloudportfolio kunnen we die wereldmarkt optimaal bedienen. Mede daardoor zijn we ook zo opgetogen over de samenwerking met Max Verstappen.”

‘Wereldwijd behoren we tot de top 3 in cloud-accounting software’

Max Verstappen

Van der Meijden vervolgt: “In Verstappen herkennen we bij Exact de onvermoeibare drive om elke dag beter te worden. Om elke dag te testen, te verbeteren en te presteren. Verstappen wil wereldkampioen in de Formule 1 worden; qua leeftijd en talent heeft hij het in zich en is het mogelijk. Met name in hoe hij deze ambitie uitdraagt, in die waarde, herkennen we onszelf. Diezelfde drive leidt bij Exact tot innovatieve software die bedrijven wereldwijd helpt om succesvol te zijn.” Verstappen heeft intussen een wereldberoemde internationale status verkregen en ook het Formule 1-platform kenmerkt zich door het krachtige internationale netwerk. Het ultieme team: Max en Exact. Van der Meijden: “We zijn een speler van formaat in Nederland, België, Engeland, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten. Wereldwijd behoren we tot de top 3 in cloud-accounting software. De hoogste tijd om onze branding op deze wijze internationaal gezien te versterken en door te ontwikkelen en onze services uit te breiden naar andere landen. Welke landen? Dat kan ik helaas nog niet zeggen. Overigens hebben we een prima uitgangspositie. Exact heeft zich sterk gericht op de vier megatrends in software: social, mobile, analytics en cloud.” En Van der Meijden gaat graag nog even dieper in op de analyticspijler: “Hier liggen veel kansen voor ondernemingen die ook een vurige ambitie hebben.”

 

Analytics

Big data, zeer waardevol en interessant, dat is bekend. Maar wat je er vervolgens mee doet, de toepassing, daar draait het natuurlijk in essentie om. Gelukkig bevindt Exact zich in de voorhoede als het aankomt op uitgebreide kennis van analytics en het creëren van nieuwe kansen. Van der Meijden licht toe: “Big data op een volwaardige manier analyseren levert mogelijkheden op. Wij gaan vervolgens die zinvolle informatie teruggeven aan het mkb. Je kunt je voorstellen dat bijvoorbeeld voorraadbeheer dan ineens meer strategische inzichten en betrouwbare informatie voor de ontwikkeling van de organisatie op kan leveren. De accountant zal daarbij een nieuwe rol gaan vervullen en zich transformeren tot een volwaardige businessadviseur. Proactief is hij en zo bewijst hij keer op keer zijn meerwaarde. Op die manier kan hij zowel een bepalende als een blijvende rol spelen in de verdere groei van de organisaties, zijn klanten. Wat ons betreft is het mkb de radar van de huidige economie én die van de toekomst. Zo is Exact ook ooit begonnen. Dertig jaar geleden startten zes studenten een bedrijf; nu is Exact een internationale onderneming met 1550 collega’s in 15 landen. Met onze daadkrachtige businesssoftware leveren we de voedingsbron voor groei van een onderneming. We geven ondernemers inzicht in en controle over alle processen en de totale bedrijfsvoering. Via de cloud, dus snel en altijd toegankelijk vanaf iedere plek. Samenwerken met collega’s en met adviseurs gaat gemakkelijk en efficiënt en gebeurt altijd op basis van de laatste informatie. Daardoor kunnen de juiste beslissingen worden genomen en worden vurige ambities realiteit.”

Bekijk #4 2015
Magazine
FD Outlook
Uitgave
#4 2015
Auteur
Fidessa Docters van Leeuwen
Fotograaf
Fjodor Buis
 

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 www.cstories.nl - alle rechten voorbehouden.