Springlevende, duurzame ontmoetingsplek in hartje Nederland

In 2017 vierde Jaarbeurs het honderdjarig bestaan. Er is alle reden om de tweede eeuw met vertrouwen tegemoet te zien, vertelt CEO Albert Arp. In hartje Utrecht ontstaat de komende jaren een gezonde, groene en slimme ontmoetingsplek van, voor en door de samenleving.

Springlevende, duurzame ontmoetingsplek in hartje Nederland

“Utrecht is straks niet meer te herkennen”, stelt CEO Albert Arp van Jaarbeurs. Hij doelt op de metamorfose die gepland staat voor het Jaarbeursterrein. “In het totale gebied rondom Jaarbeurs wordt ruim 1 miljard geïnvesteerd. Jaarbeurs neemt een deel hiervan voor haar rekening.” Architect Winy Maas, onder meer bekend van de Markthal in Rotterdam, ontwerpt de vernieuwing. Aan hem de taak om het terrein echt onderdeel te laten zijn van de stad. “Het masterplan ziet er heel anders uit dan je zou verwachten van een evenementenbedrijf of een beursbedrijf. Daarbij denk je toch snel aan hallen met grote witte fronten en daken. Wij krijgen wel hallen, maar die zijn onderdeel van de stad, met veel groen. Ons credo is duurzaamheid, leefbaarheid en populariteit. Dat maakt de ontwikkelingen in onze industrie uniek.”

Op grond van het Jaarbeursterrein die is uitgeruild met de gemeente Utrecht investeert onder meer de gemeente in wonen en werken. Ook staat een congreshotel gepland en komen er plekken voor vrijetijdsbesteding als aanvulling op de bioscoop die in 2017 zijn deuren opende. “In 2019 creëren we een nieuwe entree met groen, waarmee we de stad verlengen en open maken”, zegt Arp.

Over acht jaar is de vernieuwing van Jaarbeurs naar verwachting helemaal klaar. “Het is nu een soort industrieterrein, het straalt geen leefbaarheid uit en nodigt niet uit om te verblijven. Straks is het een onderdeel van de stad waar je graag bent. De duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties zijn ons uitgangspunt. Het wordt in duurzaamheid en leefbaarheid een van de gaafste ontmoetingsplekken van Europa. Ik ben er echt van overtuigd dat collega’s uit Londen, München en tal van andere plekken hier zullen komen kijken naar dé evenementenlocatie van de toekomst.”

Duurzaamheid en leefbaarheid keren telkens terug in het verhaal van Arp, met groen, gezond en slim als trefwoorden. Dat sluit heel goed aan op healthy urban living, waar Utrecht zich sterk voor maakt. Volgens Arp hebben beursorganisator en de gemeente dan ook dezelfde filosofie. “Veel steden vinden dat je dit soort dingen aan de rand van de stad moet organiseren. Utrecht is het centrum van Nederland, met een treinstation waar ruim 60 miljoen mensen per jaar komen, 180.000 passagiers per dag. Dat is een van de sterke punten. Ik prijs me gelukkig met deze gouden locatie, pal aan het station in hartje centrum.” En, vervolgt hij trots, Utrecht is na Londen de meest concurrerende regio in Europa. “Corporates, zoals onlangs nog ZiggoVodafone, vestigen zich juist nu in Utrecht. Hier gaat het gebeuren, de vibe is al voelbaar.”

‘We organiseren ontmoetingen en creëren een podium waar industrieën elkaar ontmoeten’

Innovatie

In 2017 schrijft Jaarbeurs voor het eerst in vijf jaar weer zwarte cijfers. Arp verklaart dit uit de focus op live-evenementen. “Zo’n zes jaar geleden dachten we dat de digitalisering ontmoetingen zou laten verdwijnen. Niets is minder waar. Ontmoetingen organiseren is de kern van dit bedrijf. We creëren een podium voor industrieën om elkaar te ontmoeten. En uiteindelijk om gewoon zaken te doen. Wij stimuleren handel in ruim twintig industrieën.”

Een voorbeeld van die focus is ook de Jaarbeurs Innovation Mile. “We hebben medio 2016 een hele etage leeggemaakt om een samenwerkplek te creëren voor innovatieve bedrijven. Dat was best spannend, want men moet toch betalen voor een triple A-locatie. Eind 2016 kwam de eerste huurder en inmiddels moeten we extra ruimte creëren. Bedrijven als SnappCar, BeBright en Alliander kiezen hier bewust voor. Ze werken samen op meerdere onderwerpen en trekken andere innovatieve bedrijven aan. Tesla gaat hier bijvoorbeeld een mega-accu voor zonnestroom leveren, waardoor de elektrische auto’s op onze parkeerterreinen continu kunnen opladen.”

Ook de buitenlandse activiteiten zijn succesvol, zegt Arp. “Jaarbeurs heeft kantoren in Sjanghai en Bangkok en het merk VIV – beurs voor feed en food – wordt in steeds meer landen uitgerold. Onze sterke positie in Azië maakt ons voor ondernemend Nederland een interessante gesprekspartner. In de toekomst zal sprake zijn van tweerichtingsverkeer: Chinese kennis en activiteiten komen naar Europa en vice versa. Een springplank noem ik het ook wel. En met onze ambities hier en met die van Utrecht en de regio, maakt het dat Jaarbeurs gewoon dé plek is waar het gaat gebeuren de komende tien jaar. Ik nodig talenten uit om nú op deze rijdende trein te springen.”

Recente stories