Zorgeloos zakendoen in de cloud

‘Telecom en IT schuiven bij KPN steeds verder in elkaar, zeker bij het Internet of Things’

Ten aanzien van cloudadoptie loopt Nederland voor op het Europese gemiddelde. De meeste Nederlandse bedrijven zullen echter hulp nodig hebben bij hun cloudtransformatie, stelt het Dutch Cloud Readiness Report 2015 van Capgemini. En laat dat nu precies zijn waar KPN op inzet!

Volgens het Capgemini-rapport gebruiken Nederlandse bedrijven cloud nog vooral om hun toegankelijkheid en bereikbaarheid te verbeteren en kosten te drukken. Dat strookt goeddeels met de bevindingen van KPN. “Klantinteractie is het allerbelangrijkst voor zakelijk Nederland”, vertelt Rick van Schaik, directeur Cloud & Hosting KPN Zakelijke Markt. “Een toepassing als customer relations management cloudificeert snel. Daarnaast worden er cloudapplicaties omarmd waarmee medewerkers overal en altijd zo efficiënt mogelijk kunnen samenwerken. Tot slot cloudificeren backofficeprocessen als ERP en SAP zelf.”

Hoever bedrijven ook zijn met cloud: Van Schaik onderstreept het belang van een stevige cloudstrategie. “Bijvoorbeeld om mee te bewegen met de medewerker of developer, die anders met zijn tablet schaduw-IT het bedrijf in brengt. Of om de concurrentie, die wel vol profiteert van de kansen van cloud, het hoofd te kunnen bieden.”

‘Telecom en IT schuiven bij KPN steeds verder in elkaar, zeker bij het Internet of Things’

Kosten-batenafwegingen

De interactie met klanten, het faciliteren van medewerkers om efficiënter te werken en het verbeteren van bedrijfsprocessen hebben elk een eigen tempo en ritme, aldus Van Schaik. “Bij klantinteractie gaan de ontwikkelingen het snelst. Denk aan klantcontactcentra en webwinkels. Door cloudtoepassingen zijn deze bedrijven wendbaarder, wat zich vertaalt in omzetstijging. Internetwinkels worden al als klantvriendelijker gezien dan traditionele winkels, bijvoorbeeld door de ruimere openingstijden. Een goede tweede is het faciliteren van samenwerking door medewerkers. In de grootzakelijke markt bieden wij een volledig ontzorgde werkplek. Voor het mkb bieden we samen met Microsoft Office 365 en OneDrive aan. Met deze virtuele werkplek kun je gemakkelijk bestanden opslaan, delen en overal raadplegen, of je nu een smartphone, laptop of tablet gebruikt. Bovendien krijg je automatisch de nieuwste Office-updates.”

Dat de cloudificering van de backofficeprocessen het traagst verloopt, komt volgens Van Schaik doordat daarbij een andere kosten-batenafweging wordt gemaakt. “Grote bedrijven hebben zwaar in hun bedrijfsprocessen geïnvesteerd, beschikken veelal over een eigen IT-afdeling en willen hun backoffice het liefst in Nederland houden. Op dat laatste spelen wij als Nederlands bedrijf in: omdat wij werken met servers in Nederland, kunnen we garanderen dat de data in Nederland blijven. Ons compliance framework wordt jaarlijks geaudit, dus voldoen bedrijven die wij hosten automatisch aan de wet- en regelgeving. Daarnaast hebben we zo veel kennis opgebouwd over backofficesystemen, dat het uiteindelijk veiliger is om ze door ons te laten beheren dan om ze op eigen erf te laten staan”, vervolgt Van Schaik. “Ons Certified Compliance Framework maakt duidelijk hoe we omgaan met beveiliging.”

 

Reisleider KPN

De wens en drive om meer in de cloud te doen ís er, maar bedrijven weten vaak niet hoe, vertelt Van Schaik. “Wij begeleiden bedrijven stap voor stap op hun reis naar de cloud. Daarbij maken we onderscheid tussen de reis en de bestemming: we zijn er niet alleen op uit om onze diensten te leveren, maar streven er ook naar om de ideale reisleider te zijn. Onze consultants zijn met klanten in gesprek om te zien wat de wensen zijn en hoe men die kan invullen. Voor het mkb helpt een telefonische coach bij kant-en-klare producten. Voor de grootzakelijke markt leveren professionele business- en IT-consultants advies dat organisaties helpt met het op maat toepassen van de cloudbouwstenen in hun bedrijf.”

Bedrijven bouwen graag hun eigen IT-omgeving op, maar dat kan ook prima in de cloud, vindt Van Schaik. “Daarbinnen heb je drie gradaties: van Software as a Service – ofwel een abonnement op gestandaardiseerde software – via Infrastructure as a Service – zelfgemaakt, in de cloud – tot en met Platform as a Service, waarbij bedrijfsapplicaties op maat worden ontwikkeld en draaien in de cloud.” Een organisatie maakt dergelijke bedrijfsspecifieke afwegingen samen met de consultants van KPN.

“Telecom en IT schuiven bij KPN steeds verder in elkaar”, vertelt Van Schaik tevreden. “Dat zie je vooral goed bij het Internet of Things. Denk maar aan ons LoRa-netwerk, dat bij een ultralaag stroomverbruik kleine hoeveelheden informatie kan uitwisselen tussen objecten en systemen. Zo kan een lantaarnpaal doorgeven dat zijn lamp stuk is, of een vuilniscontainer dat hij vol zit. De grote hoeveelheid informatie die wordt gegenereerd, wordt opgeslagen en toegankelijk gemaakt in en met de cloud.”

 

Website op maat

Standaardisatie maakt het makkelijker om processen uit te besteden dan ze zelf te beheren. KPN biedt voor het mkb kant-en-klare website-oplossingen aan met standaardmodules vanuit de cloud. “Deze zijn toegesneden op de specialisatie van het bedrijf”, legt Van Schaik uit. “Wij bieden een online ‘folder’, contactformulier en/of webshop. Onze coach vernieuwt de site regelmatig, evalueert resultaten elk kwartaal en zorgt voor optimale vindbaarheid. De ondernemer kost dit nauwelijks tijd. Dit past bij onze missie om zakelijk Nederland productiever te maken.”

Bekijk 2015
Magazine
MT100
Uitgave
2015
Auteur
Josee Koning
 

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 www.cstories.nl - alle rechten voorbehouden.