Integratie van ICT en telecom wordt onmisbaar voor alle dienstverlening

‘Met de KPN Werkplek hoeft een ondernemer zelf niet meer te investeren in het onderhouden en updaten van applicaties’

Joost Steltenpool (1971) draait met 10 dienstjaren bij KPN, al een tijd mee in de wereld van ICT en telecom. Onlangs maakte hij de overstap van de Consumenten Markt naar de Zakelijke Markt. “De grote uitdaging is om invulling te geven aan onze ambitie om servicegerichte dienstverlener te zijn”, aldus Steltenpool. In de huidige markt zoeken ondernemers steeds meer naar geïntegreerde oplossingen op het gebied van ICT- en telecomvraagstukken. KPN ontzorgt en voorziet in deze behoefte.

Als marktleider op het gebied van ICT en telecom weet KPN wat er speelt in de markt. De kansen voor ondernemers zijn talloos, vertelt Steltenpool. “Neem alleen al de stormachtige groei op het gebied van internet of things. Steeds meer apparaten worden via WIFI of 4G op internet aangesloten. Dit brengt nieuwe kansen voor ondernemers om hun dienstverlening te verbeteren en processen te optimaliseren. Een mooi voorbeeld vind ik de “connected” bagagelabels die onlangs geïntroduceerd zijn. Een extra service van een reisorganisatie aan haar klanten. Doordat de labels via internet een signaal afgeven, weten reizigers 24/7 waar hun bagage is.

Overal verbonden

“KPN gelooft in de kansen die internet of things ondernemers biedt, daarom introduceren we een LoRa netwerk. Hiermee wordt de volgende generatie connected apparaten mogelijk.” Apparaten die verbonden zijn middels het LoRa netwerk gebruiken nauwelijks stroom. Zo kunnen toepassingen jarenlang draaien op een eenvoudige AA-batterij. De eerste fietsen met een smartphone-slot zijn al gesignaleerd. Wel zo prettig als je zo’n slot niet elke week hoeft op te laden. LoRa maakt dit mogelijk.”

Maar internet of things is niet de enige ontwikkeling waar KPN een belangrijk rol speelt. Het wordt voor ondernemers steeds logischer om eigen servers te plaatsen in een speciaal beveiligde omgeving, zodat de continuïteit van bedrijfskritische systemen wordt gewaarborgd. Of nog een stap verder, de back-up van belangrijke systemen of gegevens volledig in de cloud te laten draaien. Naast continuïteit is flexibiliteit het grote voordeel. Draait de ondernemer een succesvolle sales-actie? Het opschalen van servercapaciteit voor een webshop is eenvoudig te regelen. “Op deze manier neemt KPN de zorg voor ICT uit handen van de ondernemer”, aldus Steltenpool.

 

Natuurlijk brengt KPN de traditionele dienstverlening ook naar de cloud. “Het is immers practice what you preach”, zegt Steltenpool. Telefooncentrales worden tegenwoordig in de cloud geleverd, waardoor integratie met mobiele telefonie, gebruik van (video) conferencing, chat en document sharing veel gemakkelijker wordt. Vergaderen hoeft allang niet meer door elkaar fysiek te treffen, dat doen we via video-conferencing. “En als je hiervoor een online chatprogramma gebruikt, kunnen tijdens zo’n vergadering ook nog eens documenten worden gedeeld, gelezen en gezamenlijk worden bewerkt.”

Altijd veilig

Ook hiervoor geldt: veilig, want de verbinding komt tot stand via de cloud van KPN. “En praktisch bovendien, want met alle volle agenda’s kan het een uitdaging zijn om bijvoorbeeld drie werknemers in dezelfde vergaderzaal te krijgen. Door het gebruik van zo’n chatprogramma kan samenwerken vaak efficiënter.” Chatprogramma’s zijn altijd onderdeel van de ‘KPN Werkplek’, die klanten in het MKB en de grootzakelijke markt kunnen afnemen. Deze werkplekken leveren alle applicaties die nodig zijn, allemaal in de cloud. “Met de KPN Werkplek hoeft een ondernemer zelf niet meer te investeren in het onderhouden en updaten van deze applicaties.” Werknemers hebben altijd toegang tot wat ze nodig hebben, omdat eenvoudig kan worden ingelogd. Met strak beveiligde systemen kunnen werknemers altijd en overal aan de slag, onafhankelijk van waar ze zijn.

 

Ter afsluiting benadrukt Steltenpool dat dit maar een paar voorbeelden zijn van de mogelijkheden die KPN ondernemers kan bieden. “Het draait allemaal om ontzorgen. Als servicegerichte dienstverlener bieden wij toegevoegde waarde rondom vraagstukken op het gebied van ICT en telecom. Onze klanten kunnen zich vervolgens focussen op datgene waarom zij hun onderneming zijn gestart: hun eigen klanten excellente diensten en producten leveren.”



Bekijk 2015
Magazine
MT500
Uitgave
2015
 

Vergelijkbare C-stories

Gerelateerde tags

Geen gerelateerde tags gevonden.

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 www.cstories.nl - alle rechten voorbehouden.