Met daadkrachtige’ businesssoftware de wereld veroveren

‘We helpen bedrijven overal ter wereld om zich te kunnen richten op succes’

Wereldwijd zal het mkb steeds vaker worden bediend vanuit sterke internationale leveranciers van businesssoftware met een lokale aanwezigheid. “Exact heeft de ambitie uitgesproken om wereldwijd een topdriespeler te worden en kan zich richten op de langetermijninvesteringen die daartoe nodig zijn.”

Businesssoftware voor het mkb? Tot op heden is het over de hele wereld met name een lokale aangelegenheid, vooral omdat mkb-bedrijven van oudsher zelf ook lokaal werken. Maar er is een kentering gaande, constateert Erik van der Meijden, CEO van Exact. “Ondernemingen werken steeds grensoverschrijdender en jongere bedrijven zijn nu veel meer internationaal georiënteerd. Zij gaan al snel de wereldmarkt op. Gezien de dynamische omgeving waarin ze opereren moeten ze altijd en overal toegang tot hun software kunnen hebben. Ook veranderen hun bedrijfsprocessen erg snel en die nieuwe processen moeten goed ondersteund worden. Ze zullen dus op zoek gaan naar leveranciers die zorgen dat hun businesssoftware aan de steeds hogere eisen blijft voldoen. Dat vergt continue innovatie en aanpassing van de software, en dat is iets wat alleen kan worden volgehouden door kapitaalkrachtige, internationaal opererende leveranciers. Wij verwachten dan ook dat er een beperkt aantal grote spelers met financiële slagkracht over zal blijven.”

Exact loopt volgens Van der Meijden wereldwijd voorop met businesssoftware uit de cloud voor het mkb. “We helpen bedrijven overal ter wereld om zakelijk de controle te krijgen en zich te kunnen richten op succes. Succesvolle bedrijven durven vooruit te kijken, durven te innoveren en de stap naar digitalisering te zetten. Recent onderzoek toont aan dat bedrijven die de cloud omarmen op wereldschaal 20% meer groei rapporteren dan sceptici. “We begrijpen dat bedrijven niet sneller gaan groeien doordat ze de cloud inzetten. Maar snelgroeiende ondernemingen benutten de mogelijkheden van de cloud als drijfveer voor groei. Anders gezegd: bij snelle groei, of de ambitie om snel te groeien, is men eerder geneigd om businesssoftware uit de cloud te gaan gebruiken. Het is onze doelstelling om een wereldwijde topdriespeler te worden met businesssoftware uit de cloud voor het mkb. Nu we recentelijk onder privaat eigenaarschap zijn gekomen, versnellen we de uitvoering van onze strategie om dat doel te bereiken. We willen daarbij actief met ondernemingen samenwerken om te laten zien op welke manier businesssoftware in de cloud ondersteunt bij het bereiken van zakelijke doelstellingen.”

‘We helpen bedrijven overal ter wereld om zich te kunnen richten op succes’

Wereldveroveraar

De wereldwijde ambitie van Exact is een voortzetting van de lijn die in 2012 is ingezet om ondernemers en ondernemingen te helpen groeien met daadkrachtige businesssoftware met de focus op de cloud. Van der Meijden: “Het vraagt visie, durf en investeringen om nieuwe markten te betreden. Exact heeft de juiste ervaring in het buitenland, heeft ervaring met de cloud en kent de mkb-markt als geen ander. Internationaal gezien zijn we een voorloper. We moeten nu doorpakken om dat te blijven en een wereldwijde topdriepositie te claimen.”

Eind maart verdween Exact van de beurs na de overname door een onderdeel van Apax Partners. “Apax heeft de transformatie van Exact naar een cloudbedrijf goed in de gaten gehouden”, vertelt Van der Meijden. “Zij begrijpen dat onze sterke propositie en de strategie daarachter potentie heeft op de wereldmarkt. Dat heeft hen overtuigd om de investering te doen. Zij staan achter onze expansiestrategie en ondersteunen ons niet alleen financieel, maar ook met de kennis die ze hebben van businesssoftware en de cloudmarkt.”

Het is een goede deal, zegt Van der Meijden. “Voor de aandeelhouders, voor Exact zelf en voor onze klanten. Onder privaat eigenaarschap kunnen we onze ambitie waarmaken. Het geloof daarin zie je terug in het enthousiasme van onze medewerkers.”

Feitelijk heeft Exact na dertig jaar nog steeds de mentaliteit van een start-up, die de wereld wil veroveren, stelt Van der Meijden. “We waren in 2005 vroeg met cloudcomputing. We zijn daarmee gestaag gegroeid, tot de markt een paar jaar geleden explodeerde. In het buitenland verwachten we dezelfde lijn door te kunnen zetten.”

Fors investeren

Nu Exact van de beurs af is, kunnen de investeringen worden gedaan die nodig zijn om het portfolio versneld door te ontwikkelen, stelt de CEO. “Versneld de lopende operaties over de grens laten groeien; versneld beslissen om nieuwe markten te betreden. Binnen Nederland wordt dit vooral zichtbaar door een toename in werkgelegenheid. We zullen veel developers aannemen om nieuwe producten te ontwikkelen.”

“We willen in eerste instantie onze cloudproducten in de landen waar we nu actief zijn operationeel verder tot groei brengen en het merk Exact sterker neerzetten. Tegelijkertijd gaan we ook uitbreiden naar andere landen waar we goede mogelijkheden zien. Met onze recentelijk geïntroduceerde private-cloudoplossingen richten we ons op ondernemingen van vijftig tot vijfhonderd medewerkers. Wij bieden hen de voordelen van de cloud mét de mogelijkheid om hun meer complexe businessprocessen door software te laten ondersteunen met specifieke functionaliteit.”

Bekijk 2015
Magazine
MT500
Uitgave
2015
Auteur
Josee Koning
Fotograaf
Sebastiaan Westerweel
 

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 www.cstories.nl - alle rechten voorbehouden.