Innovaties facilitaire dienstverlening verhogen efficiency

‘De innovatie RFID verlaagt de total cost of ownership’

Chips die verhuurde beroepskleding traceerbaar maken. Sensoren in toiletruimtes die op afstand meten wat schoonmakers moeten bijvullen. Met deze innovaties vergroot Initial de efficiency voor klanten die ontzorgd willen worden en eisen stellen aan een schone en veilige werkomgeving naast optimale hygiëne.

Initial, voorheen Hokatex en onderdeel van Rentokil Initial Group, werkt actief aan de bewustwording omtrent hygiëne en veiligheid en het creëren van gedragsverandering van werknemers. Als innovatieve marktleider verzorgt Initial naast beroepskleding onder meer linnengoed, poetsdoeken, schoonloopmatten, cleanroomdiensten en talrijke hygiëneproducten voor de complete inrichting van toiletruimtes.

Traceerbare beroepskleding

Regelmatig raakt bedrijfskleding bij klanten zoek. Daarom ontwikkelde Initial RFID (radio frequency identification), een traceersysteem via chips in kleding. Guido Tusek: “Dankzij deze chips kan kleding tijdens de gehele servicecyclus worden gevolgd. Door het inbouwen van verschillende controlepunten bij Initial en het scannen van de vuile bedrijfskleding bij de klant, kunnen we nagaan hoeveel de klant meegeeft in de was en hoeveel gereinigde bedrijfskleding hij terugkrijgt. Een digitaal platform toont hem deze bewegingen. De traceerbaarheid bespaart de klant veel tijd en kosten.”

RFID biedt extra functionaliteiten. De klant (en elke drager) kan een sms of e-mail ontvangen waarin staat wanneer zijn schone kleding weer terug is. Ook biedt Initial ‘slimme’ kasten, smart lockers. “De klant krijgt dan tevens een bericht wanneer welke medewerker welk schoon kledingstuk gaat gebruiken”, legt Tusek uit. Een zogenaamde zoningpoort signaleert of een drager van gechipte kleding een bepaalde ruimte mag betreden (bijvoorbeeld geen vuile kleding in een schone ruimte) of voorkomt dat werknemers bedrijfskleding mee naar huis nemen. “RFID verlaagt de total cost of ownership”, benadrukt Tusek.

Tevens is een repair-app ontwikkeld die de klanttevredenheid verder verhoogt. De drager kan zelf eenvoudig reparaties melden, waardoor specifieke bedrijfskleding automatisch op de herstelafdeling komt.

 

‘De innovatie RFID verlaagt de total cost of ownership’

 

Doorbraak LCO2-washing

Een innovatie die hoge ogen gooit is de introductie van LCO2-washing, wassen zonder water, en dit oogst veel waardering. De hergebruikte en tijdelijk vloeibaar gemaakte CO2 verwijdert beter alle schadelijke stoffen. De beroepskleding heeft een langere levensduur en droogt sneller. Initial’s nieuwe wasproces levert een hogere decontaminatiewaarde en verwijdert 98% van de polyaromatische koolwaterstoffen (paks), aanmerkelijk meer dan bij wassen met water. Deze wasmethode is gunstig voor bedrijfskleding die is blootgesteld aan chemische verontreiniging, zoals de kleding van de brandweer en werknemers in de zware industrie. Het LCO2-wasproces draagt zodoende bij aan een gezondere werksituatie voor kledingdragers. “Dit innovatieve wasprocedé is kenmerkend voor Initial”, zegt Tusek. “Wij hechten veel waarde aan gezonder werk van bepaalde beroepsgroepen en vinden het belangrijk om hun kleding duurzaam en met oog op het milieu te reinigen.”

Initial ontwikkelt ook een procedé LCO2-washing voor het segment corporate business. Dit betreft representatieve beroepskleding voor werknemers van banken, hotels, casino’s, restaurants, voetbalclubs, etc. Tusek: “Ook zij willen enerzijds kosten besparen door minder slijtage van beroepskleding en anderzijds een milieubijdrage leveren. Bovendien heeft deze doelgroep behoefte aan één partner die alle facilitaire diensten tot in perfectie voor ze regelt, inclusief hygiëneproducten.”

Innovatie HygieneConnect

Vorig jaar introduceerde Initial HygieneConnect. Dit monitoringsysteem bestaat uit slimme sensoren op toiletten die meten hoeveel mensen hun handen met zeep wassen. Als ze dit niet doen, geven ze gemakkelijk bacteriën aan elkaar door met een hoger ziekteverzuim tot gevolg. Tusek: “Bij HygieneConnect installeren we een sensor onder de zeepautomaat en aan de deur. Buiten het toilet toont een display het percentage met zeep wassende bezoekers. Dit versterkt het hygiënebewustzijn van medewerkers.” De sensortechniek meet desgewenst ook de inhoud van de dispensers. De gegevens zijn via een digitaal platform waarneembaar. Deze innovaties zijn extra interessant voor schoonmaakbedrijven die gemakkelijk de optimale route voor schoonmaaksters in een gebouw willen vaststellen en een hogere klanttevredenheid nastreven.

 

Duurzaamheid hoogtij

Maatschappelijk verantwoord ondernemen viert hoogtij. “In 2016 hebben we innovatieve aanpassingen gedaan in onze watersystemen en wasprocessen. Daarmee besparen we 20 miljoen liter op ons jaarverbruik van 156 miljoen. Een deel van deze kostenreductie besteden we via partner Made Blue aan drinkwaterprojecten in ontwikkelingslanden.”

Daarnaast faciliteert Initial mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Tusek is ook ingenomen met het lidmaatschap van MVO Nederland en de Zero Waste(d) Coalitie. Initial conformeert zich aan 30% CO2-reductie in 2020 én aan de zerowastedoelstelling. Zo werkt het hard aan een verspillingsvrije organisatie met alle restproducten en kleding die geschikt is voor hergebruik. Onlangs is Initial beloond voor zijn mvo-inspanningen door toekenning van niveau 4 (op een schaal van 5) op de zogenoemde Prestatieladder, een managementsysteem en certificatienorm voor mvo. “Een prestatie waar we trots op zijn.”

In december 2016 hebben Rentokil Initial plc en Haniel besloten om een joint venture op te richten. Deze concentreert zich op beroepskleding, sanitaire hygiëne en cleanrooms. De Europese Commissie doet binnenkort uitspraak. Tusek: “Doel van de joint venture is een nog betere service voor onze klanten, blijven innoveren en verder investeren in opleiding van onze medewerkers.”

Bekijk 2017
Magazine
MT500
Uitgave
2017
Auteur
Harry van Brandenburg
Fotograaf
Sebastiaan Westerweel

C-quotes

  • Innovaties facilitaire dienstverlening verhogen efficiency Weten waar uw kleding is
 

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 www.cstories.nl - alle rechten voorbehouden.